Wat verzinnen ze nu weer? Social CRM?

Het is algemeen geweten dat vele CRM–implementaties mislukken.
Vaak komt het erop neer dat de verkoopsploeg de oplossing niet blijft gebruiken “ze vullen het niet in”, waardoor het CRM–project uiteindelijk een stille dood sterft.
Is het misschien daarom dat verschillende CRM–vendors nu allemaal met iets nieuws komen: met “social” CRM. Het lijkt wel alsof men met een nieuwe naam, nieuwe kansen wil creëren. En dan doet natuurlijk elke CRM–software vendor lustig mee: alles wordt dus social CRM….

Wat mij betreft mag je het nu al vergeten: ook dat social CRM enabled product zal wederom niet werken.
De hoofdreden is simpel: traditionele CRM – systemen zijn niet of onvoldoende gemaakt om de sales werkelijk te helpen bij het uitoefenen van hun job. Die job komt in essentie neer op het omzetten van relaties in betalende klanten. Je moet je dus afvragen op welke manier het CRM–systeem jouw verkoper helpt bij het onderhouden en omzetten van die relatie. Plaats jezelf in hun schoenen. Indien de verkoper er zelf onvoldoende meerwaarde uit haalt, zal hij/zij allerlei redenen verzinnen en manieren bedenken om het systeem te saboteren( been there, done that!).

Los van het feit dat ik vind dat vele verkopers hiervoor ook een schop onder hun ….zouden moeten krijgen ( voer voor een andere blog ), hebben ze ook wel degelijk ergens een punt.
Waarom zou je immers informatie inputten in een systeem, als je eigenlijk weet dat de helft van wat je (moet) ingeven eigenlijk onjuist is (of nog niet in te schatten is). Als daar dan ook nog bijkomt dat je systeem traag is, vaak dubbel werk oplevert ( het overtypen van informatie die al ergens digitaal aanwezig is) en dat je er zelf bijna niets aan hebt, is de conclusie voor de verkoper snel gemaakt. “Ik heb echt wel wat anders te doen; omzet maken is datgene wat telt” wordt dan geroepen.

Veel succes om daar dan vat op te krijgen en in realiteit blijkt dat niet te lukken, vandaar het mislukken van zovele CRM – projecten.

Het grote probleem van deze traditionele CRM–systemen ( social of niet) is dat ze in realiteit voornamelijk gemaakt zijn voor het automatiseren en vastleggen van “transacties”. Meestal zelfs op grote schaal en voor grote bedrijven. (vandaar dat deze systemen vaak ook zo complex geworden zijn en een leger aan consultants vereisen om ze aan de praat te krijgen) Verder zijn ze ook vooral ontworpen om het management inzicht te geven in de sales pipeline, het liefst in zoveel mogelijk verschillende grafiekjes.

Vanzelfsprekend ben ik voorstander van het gestructureerd bijhouden van je sales pipeline, het allerbelangrijkst blijft echter het gestructureerd beheer van je klanten. En dat vereist dus dat je systeem ECHT gebruikt wordt. Dat vereist ongetwijfeld steeds een dosis discipline én het inzicht dat één en ander voor het bedrijf belangrijk is. Maar bovenal moet je als gebruiker ervaren dat het systeem werkt, dat het gebruiksvriendelijk is! Dat het je helpt!!

Iedereen kan met een Iphone overweg. Bijna 1 miljard mensen ter wereld gebruiken Facebook…
Zo bestaan er gelukkig ook moderne systemen voor bedrijfssoftware. Net zo makkelijk en uiterst betaalbaar-vanaf 10 € per gebruiker per maand; En ja, ze bestaan ook voor het beheren van je klanten! Bezorg een dergelijk systeem aan je team en er blijft geen enkel excuus overeind om het CRM- systeem niet te gebruiken!

Meer weten? Contacteer ons of download nu ons gratis e-Book Social CRM

PS Die social layer kan vandaag zeker belangrijk zijn, dat hangt een beetje af van je business en gewoontes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.