Twitter binnen het bedrijf: het einde van de manager?

Gisteren hadden we het nog over de enorme invloed van technologie op ons leven. Vandaag geven we een concreet voorbeeld. We hebben het over Chatter van Salesforce.com en de de onverwachte gevolgen van het gebruik ervan. Chatter is een applicatie die te vergelijken is met Twitter, maar dan eentje voor binnen de bedrijfsmuren. En daar kan nood aan zijn, zeker bij grotere bedrijven.  Miljoenen mensen communiceren vandaag via Twitter en Facebook in hun privéleven,waarom zou dat niet of handig kunnen zijn binnen een bedrijfscontext?

Dankzij Chatter kan je makkelijk personen- en zelfs objecten “volgen” en zo blijf je makkelijk en efficiënt op de hoogte van wat er gaande is. De informatie komt naar je toe…
En dat kan het verschil maken: Chatter helpt daarbij!

Dat één en ander soms ook tot onverwachte gevolgen kan leiden , blijkt uit het Salesforce voorbeeld, dewelke Chatter zelf reeds geruime tijd intern in gebruik heeft.

Naast het efficiënter communiceren, gaf de applicatie het top management van Salesforce een geheel nieuw inzicht in wat er werkelijk gaande is in de organisatie.
Marc Benioff van Salesforce :

“Ik kan nu veel makkelijker doorheen onze organisatie gaan en zien wat medewerkers zeggen, hoe er wordt samengewerkt – ik krijg een compleet overzicht van wat er gebeurt.’

Benioff geeft aan dat hij zo een ‘geheim netwerk’ heeft ontdekt van medewerkers die werkelijk iets toevoegen aan de business, of  net niet…

‘Bij klantenservice bijvoorbeeld laten veel mensen het probleem van de klant eerder escaleren dan dat ze het daadwerkelijk oplossen. Dat zijn vooral de bureaucraten en politici die zich hebben opgewerkt naar de top van de organisatie. Chatter heeft een netwerk blootgelegd en verandert het bedrijf in een meritocratie. We zijn nu bezig ons beloningssysteem daarop aan te passen, zodat het die mensen beloont die werkelijk het verschil maken”

De opmerking van Benioff over de meritocratie is erg interessant. Een meritocratie beloont mensen op basis van hun prestaties, en niet op grond van hun rang. Tot nu toe was het echter lastig om vast te stellen wat ieders bijdrage aan het totaalresultaat was, en konden velen profiteren zonder dat het al te veel opviel. Bovendien worden managers in de meeste organisaties automatisch beter beloond dan ‘gewone medewerkers’, ook al is niet duidelijk wat hun feitelijk bijdrage is aan het geheel.

Door nieuwe software als Chatter werd dus duidelijk dat die bijdrage in sommige gevallen helemaal niet zo groot is. En zeker niet zo groot dat het een hogere beloning rechtvaardigt.
Of Benioff ook het lef heeft om die managers die niets presteren aan de deur te zetten, is natuurlijk de vraag.
Maar het verhaal is zeker een mooi voorbeeld van een verandering ingezet door technologie.

Over welke communicatie middelen beschikken jouw kenniswerkers? Zijn deze modern en aangepast aan hedendaagse noden en realiteit? Of stammen ze nog uit een vorig tijdperk?

( hint: als de naam van het product 2010-2007 of…2003  bevat…kan u tijd en geld besparen)

* Deze post kwam tot stand in samenwerking met Ben Kuiken, auteur van De laatste manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.