Social CRM voor de notaris, advocaat en accountant.

Samen met een aantal partners organiseert Kliento regelmatig events waar we het (onder meer)  hebben over (social) CRM.
Nu wil het toeval ( of net niet?) dat de eerste sessies specifiek worden ingericht voor witte boorden en vrije beroepen: nl. accountants, advocaten en notarissen.

Toegegeven, het waren niet meteen de beroepscategorieën die ikzelf  in gedachten had voor een workshop rond Social CRM. Een advocaat moet/kan/mag zichzelf toch niet “verkopen”? En zou de advocatuur wel bezig zijn met social media? Is die sector niet bij uitstek gekend voor het  conservatieve karakter wat betreft technologie….?

“Niet relevant, Peter” hoorde ik van Roger, één van de mede- initiatiefnemers van de events.

Ook notarissen en andere vrije beroepen worden vandaag geconfronteerd met heel wat veranderingen. Potentiële cliënten kopen vandaag anders, dat geldt ook voor de “consument” die op zoek is naar juridisch advies of iets gelijkaardigs.

En natuurlijk heeft Roger gelijk, MENSEN kopen vandaag anders. Heel vaak gaan we eerst zoeken op internet en wellicht kijken we of iemand uit ons “sociale netwerk” een aanbeveling kan maken. Daar moet je je als kantoor aan aanpassen…en er je voordeel mee doen, want dat kan vandaag!
En in die zin is die workshop “Social CRM voor de advocaat” zo gek nog niet.

Ikzelf zal het tijdens mijn deel hebben over “social selling”: ik zal het dus hebben over hoe mensen vandaag “anders kopen”; maar nog veel meer zal het gaan over hoe je vandaag anders kan “verkopen”.

Is “social selling” eigenlijk nog wel verkopen?

Ik zie in “social selling” iemand die in de eerste plaats informeert en iemand die de conversatie aangaat, misschien op gang brengt en houdt.

Zoals hierboven vermeld zijn mensen via het internet op zoek naar advies en informatie. De “social seller” ziet die mensen, luistert en converseert mee.
Er ontstaat een relatie en indien relevant wordt die relatie omgezet in een betalende klant.
De essentie van “sales” dus!

En dat is wat mij betreft alvast een voorlopige conclusie: dankzij social CRM geraken meer mensen nu betrokken bij het sales proces. En iedereen wordt daardoor ook een beetje “sales”. En dat is goed, want die consument , B to C én B to B, heeft zijn aankoopproces immers al een tijdje veranderd. Tijd dus dat ook “sales” zich hieraan aanpast.

En dat geldt ook voor de vrije beroepen onder ons.

Meer weten? Meld je aan voor één van onze events en/of download ons gratis eBook over social sales en slimmer verkopen!

 

 

Gratis eBook social Sales

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.