(Social) CRM: een kwestie van gezond boerenverstand

Elke organisatie heeft een CRM systeem nodig!

Een verkoper kan zijn werk nu eenmaal veel beter en makkelijker organiseren door  slim gebruik te maken van technologie. Tegelijkertijd wordt informatie over klanten, deals, concurrenten, …. dankzij het digitaliseren ervan, ook voor de anderen makkelijk toegankelijk.  En toch zijn er nog  bedrijven die geen CRM- systeem in gebruik hebben. Voor mezelf, is dit een vreemde vaststelling.  “Elke verkoper heeft dat toch nodig?”,  vraag ik me af.

En als bedrijfsleider of commercieel directeur wil je toch zorg dragen dat de verkopers hun tijd zo slim mogelijk gebruiken?

Bovendien is een degelijk CRM- systeem dankzij Cloud Computing  voor elk bedrijf betaalbaar vandaag (minder dan 15 euro per gebruiker per maand).

Wat mij betreft moet je er dus gebruik van maken.

En toch blijft de adoptie graad  CRM- systemen  bij de KMO relatief laag.

Ik zie als oorzaken een combinatie van factoren: het merendeel van de bedrijven is  vandaag nog steeds niet  op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden die (echte) Cloud Computing biedt. Traditionele IT- bedrijven denken vaak enkel aan eigen belang en promoten niet of onvoldoende de nieuwe generatie van online CRM- systemen (het past immers niet in hun business model).

Tegelijk blijven  een te groot aantal CRM- implementaties mislukken. De achterliggende redenen en oorzaken zijn onderwerp van een volgende post; allerbelangrijkst om weten is dat geen van die redenen vandaag nog houdbaar is.

Een goed CRM- systeem dat in de praktijk ook gebruikt wordt, zorgt voor een beter beheer van de klantenrelatie. En net  die klantenrelatie maakt het verschil  in een uiterst competitieve wereld.

Terwijl de concurrenten wellicht je product of dienst kunnen kopiëren,  is de klantenrelatie  net datgene wat je onderscheidend houdt.

Investeer dus in die klantenrelatie en innoveer: wat vinden jouw klanten goed, waarom kopen ze bij jou, wat kan er eventueel beter? Willen ze optreden als referent? Zijn ze bereid  je aan te bevelen?… Het gaat over enorm waardevolle informatie, dewelke voor elke betrokkene beschikbaar wordt gesteld dankzij slimme software.

Daar moet je gebruik van maken en is wat mij betreft dus een kwestie van gezond verstand.

Meer weten? Contacteer ons vandaag nog of boek  schrijf in voor een van onze demo sessies.

Boek een afspraak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.