Ze bestaan nog: bedrijven zonder CRM- systeem

Een groot aantal bedrijven heeft nog steeds geen CRM- software in gebruik. Ikzelf vind dat vreemd. Als “sales” is  voor mij zo’n tool erg makkelijk om mijn werk beter georganiseerd te krijgen. En als bedrijfsleider helpt het me om snel het nodige inzicht te bekomen in onze meest rendabele activiteiten. Wordt onze tijd wel goed besteed? Welke klanten leveren het meeste op? Welke marketingacties hebben echt resultaat? Spendeert mijn verkoper zijn tijd bij de juiste klanten?
Wat mij betreft heeft elk bedrijf dus zo’n tool nodig…en toch blijft de adoptiegraad van CRM in België erg laag.
Ik heb dan ook al vaak stilgestaan bij een mogelijke verklaring.
En wellicht ligt de oorzaak bij een combinatie van factoren: een groot aantal bedrijven  is nog steeds niet op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden die (echte) Cloud Computing biedt. Dat komt dan weer omdat men zich  al  te vaak informeert  bij de traditionele IT- leveranciers die vaak geen echte Cloud Computing aanbieden
Onvoldoende juist geïnformeerd zijn, zie ik dus als een eerste belangrijke oorzaak.

Een andere reden ligt waarschijnlijk in de jammerlijke vaststelling dat een flink aantal CRM- implementaties mislukt. Diepere oorzaak van dat mislukken ligt steeds in het feit dat “de verkoop” de software niet of onvoldoende gebruikt. Een aantal verkopers houdt niet van CRM omdat men dit in eerste instantie aanvoelt als een management tool, misschien zelfs als “big brother”: men is verplicht zijn activiteiten in te geven, zodat het management over de nodige rapporten beschikt. En ik garandeer u, indien sales zelf onvoldoende meerwaarde ziet in het gebruiken van het systeem, zal men er alles aan doen om dit niet te gaan gebruiken, misschien zelfs te gaan boycotten: te complex, te traag, dubbel werk, niet mobiel beschikbaar, ….
Dankzij moderne technologie is geen van die redenen vandaag nog “houdbaar”: een goed CRM- systeem is beschikbaar en benaderbaar op verschillende toestellen en erg intuïtief.

En nog belangrijker, een goed CRM- systeem HELPT in eerste instantie een verkoper bij het uitvoeren van zijn werk: het onderhouden van relaties en deze omzetten in betalende klanten. Lees ook: er bestaan 100-den CRM- systemen, maar eigenlijk slechts 2 types.
Dergelijke systemen  zijn beschikbaar voor minder dan €10  per gebruiker per maand! Overigens zal het duidelijk zijn dat net die klantrelatie in een competitieve wereld uitermate belangrijk is. Waar de concurrentie wellicht uw product of dienst kan kopiëren,  is uw klantrelatie  net datgene wat u  onderscheidend maakt ten opzichte van de concurrent: waarom kopen klanten bij u? Kan u meer omzet behalen als u bepaalde eigenschappen zou veranderen?

Gestructureerd bijhouden wat klanten tegen u vertellen, levert een schat aan informatie op.

En in een wereld van extreme concurrentie kan geen enkel bedrijf het zich nog veroorloven geen rekening te houden met haar klanten.

Gelooft u me, u heeft CRM nodig en zal er uw voordeel mee doen. Zet u de eerste stap?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.