Marketing, Sales en IT: een huwelijk waar muziek in zit?

In het IT- wereldje is er alvast veel over te doen: marketeers zouden binnen enkele jaren meer geld aan IT en technologie uitgeven dan het IT- departement zelf en dusdanig zou de “marketing manager” over  een groter ICT- budget beschikken dan de IT- manager.

Of het zo’n vaart zal lopen, weten we niet, maar ongetwijfeld is het wel zo dat de marketeer steeds meer gebruik zal gaan maken van technologie.

Dat is wat ons betreft een logisch gevolg van het feit dat ook consumenten vandaag volop gebruik maken van technologie en het internet: die consument informeert zich op het internet en via social media….en laat daarbij sporen na. Dankzij technologie kan je als marketeer (of als sales) iets doen met die sporen. Het is een bom gratis informatie. Bovendien kan je als marketeer nu veel beter de resultaten van een campagne inzichtelijk maken én opvolgen: wat werkt er, wat werkt er niet?

Daarnaast is er ook hernieuwde interesse voor “customer centricity”. Tevreden klanten vinden én houden wordt voor elke onderneming in de toekomst nog belangrijker.

En bij “customer centricity” speelt het marketing departement natuurlijk een belangrijke rol, waardoor een toename verwacht mag worden van de budgetten gespendeerd aan marketing.

Persoonlijk denk ik dat de IT’er wat betreft technologie altijd wel een doorslaggevende rol zal blijven spelen. Dit  ondanks de cloud evolutie waarbij automatisatie oplossingen via het internet worden aangeboden en in vele gevallen gewoon worden aangezet via je credit card. Toch mag je de complexiteit van IT en IT- keuzes niet onderschatten. IT- keuzes worden dan ook best gemaakt door iemand met kennis van zaken.

Tegelijk biedt de Cloud  de marketing en sales professional  heel wat mogelijkheden.  Als marketeer of communicatie bureau kan je nu veel verder gaan in het aanbieden van services aan je (interne) klant.  Je kan ook de uitvoer en opvolging van een campagne in handen nemen. En dat is goed , want je kan nog de beste campagnes verzinnen, als de klant ze uiteindelijk niet uitvoert of opvolgt, maakt deze vaak op het einde de balans op dat de campagne niet heeft gewerkt, en vaak zit dan de zwarte piet bij de verkeerde….

Waarom zou  je als marketing bureau je services dus niet uitbreiden?

Wijzelf worden bij onze klanten steeds meer geconfronteerd met vraagstukken die veeleer sales of marketing gericht zijn…

Ik zie een hoop interessante mogelijkheden ontstaan op het snijvlak tussen sales, marketing en ICT.

Eens praten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.