LinkedIn gebruiken als prospectie en CRM-systeem

Afgelopen vrijdag spurtte LinkedIn op Wall Street naar een record. Nooit was het aandeel van de sociale netwerksite meer waard. En hoewel zo’n beurskoers natuurlijk bepaald wordt door allerlei factoren, illustreert de koersstijging ook de populariteit van het netwerk.
LinkedIn wordt veel gebruikt, ook in België: volgens de Belgian Social Media Monitor zijn er in België nu reeds meer dan 1.3 miljoen Belgische profielen. En de groei houdt aan.

U vindt dus heel veel informatie terug op LinkedIn en  over steeds meer mensen. Heeft u een meeting met een nieuwe potentiële klant, bekijk dan even het profiel: vaak ontdekt u waardevolle inzichten. En tegelijk ziet u of er eventueel gemeenschappelijke relaties zijn. Klikt u nog een klein beetje verder, dan komt u ongetwijfeld andere interessante prospects op het spoor.
Informatie is gratis en ligt voor het grijpen.

En tegelijk wordt die informatie pas waardevol als u er iets mee doet.
En vaak wringt daar het schoentje…
In het geval van LinkedIn zou u een interessant profiel kunnen printen om later te contacteren. Of u kan de coördinaten overschrijven en ergens noteren om de persoon eens te bellen. Of u kan betalend lid worden waardoor u interessante profielen kan opslaan. En hoewel steeds meer mensen dat doen, vandaar ook de koersstijging, blijft dat een relatief duur verhaal (enkele tientallen euro’s per maand). Bovendien is de LinkedIn informatie slechts een deel van de (gratis) informatiebronnen die u vandaag ter beschikking heeft….

Al te vaak blijft die gratis informatie dus onbenut.

Gelukkig kan het ook anders. Moderne (sociale) CRM- systemen brengen al die informatiebronnen samen in één handig overzicht. En bovendien hoeft u niet eens de coördinaten over te typen: dat doet het systeem voor u (ik ken geen verkopers die goed zijn in data entry….)
Komt u  iemand interessant tegen op een social media netwerk (het hoeft niet eens linkedIn te zijn), dan importeert u de gegevens met één muisklik. Is het handig dat uw collega de persoon even belt? Voeg dan  meteen een taak toe in zijn of haar agenda…
De gratis informatie wordt op die manier een echte prospectietool. U komt op een handige manier nieuwe business op het spoor.
Slimme organisaties maken nu reeds gebruik van dat soort oplossingen. En dankzij echte Cloud Computing zijn deze uiterst betaalbaar en bereikbaar voor elke organisatie, minder dan 15 euro per gebruiker per maand…. De tooling werkt gewoon altijd, zonder IT- gedoe.
Ontdekken op welke manier u reeds morgen aan de slag kan, contacteer ons vandaag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.