Klanten zijn toch altijd al belangrijk geweest?

Gisteren een erg interessante workshop bijgewoond op de Vlerick Management School. De workshop “leveraging your customers” werd gegeven door Prof  Marion Debruyne die er een zeer aangenaam en inspirerend verhaal van maakte.

Algemene conclusie was dat klanten vandaag zoveel meer dan klanten kunnen (moeten?) zijn.

Klanten kunnen uw beste promotors worden, ze kunnen optreden als gids voor de R&D afdeling, ze fungeren als de beste consultants, ze fungeren als voorbeeld gebruikers, ze kunnen inspirerend werken voor nieuwe businessmodellen,…

Kortom, klanten zijn belangrijker dan ooit en die boodschap onderschrijven ook wij natuurlijk.

En toch bekruipt me- als verkoper in hart en nieren- altijd een beetje dat gevoel van “dat is toch normaal en weten we eigenlijk toch al lang” -zie ook mijn eerdere post Mahatma Gandhi en Customer Centricity.

Het  “hernieuwde belang” dat aan de klant gegeven wordt, is voor mij dus eigenlijk iets vreemds.

Toch besef ik dat in de realiteit “customer centricity” vaak inderdaad niet de top van het prioriteitenlijstje haalt: er zijn  immers altijd wel andere dingen te doen, waarvan de directe return bovendien vaak makkelijker meetbaar is.

En net daarom gaan we bij Kliento heel pragmatisch te werk wat betreft “customer centricity”. We beginnen met de basis en zorgen ervoor dat we ( of onze klanten dus)   gewoon al eens (gestructureerd) bijhouden wat klanten vertellen, welke vragen ze hebben, welke klachten er zijn, …

Wat mij betreft is dat de eerste stap op weg naar “customer centricity” en is die stap  heel eenvoudig te zetten.

Mede ook omdat de technologie die je daarvoor nodig hebt voor elk bedrijf snel bereikbaar is. Ook hier geldt weer dat het vaak gewoon een kwestie is  van weten wat er allemaal mogelijk is.

Wij kunnen je daarbij helpen, zet de eerste stap en contacteer ons vandaag nog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.