IT voor de KMO: twee mogelijke pistes

Als bedrijven op zoek gaan naar een nieuwe software oplossing, betekent dat vaak dat  men met een probleem zit: men lijdt productiviteitsverlies wegens teveel manueel werk,  de verkoopafdeling krijgt te weinig leads binnen, men kampt met  groeiproblemen, …

Software kan in vele gevallen een oplossing bieden voor die uitdagingen. Hierbij is het goed om weten dat die software oplossingen grofweg in te delen zijn in twee grote categorieën: best of suite-de “gorilla”- approach en best of breed-het “spiderman”- model.

  • Best of suite-de gorillabest of suite-gorilla approach

Dit soort software oplossingen ondersteunt  in één pakket zoveel mogelijk business processen: van boekhouding ( facturatie ) tot sales, klantenservice, voorraadbeheer, order picking, project management en nog veel meer. Het betreft  “one stop shop” software.

Het voordeel van deze aanpak is duidelijk. Al uw data zit in één centraal systeem; via één login. U hoeft  dus ook maar één systeem te leren.

Op het eerste zicht enkel voordelen dus. Echter heeft deze aanpak in de praktijk flink wat nadelen. Net omdat verschillende processen ondersteund worden, is men nooit écht goed in één bepaald aspect. En vaak gaat één en ander ook ten koste van het gebruiksgemak en intuïtiviteit van de oplossing. Bovendien zijn dergelijke oplossingen ook duur. “Vendor lock in” is een ander probleem: het is vaak moeilijk om je data eruit te halen. Kortom, vaak geen aanlokkelijk voorstel voor de KMO. Gelukkig is er een alternatief.

  • Best of breed- spidermanspiderman in web

Dankzij Cloud Computing kan u vandaag kiezen voor een andere aanpak. In functie van wat u nodig heeft en waar uw prioriteiten liggen, kiest u voor één of meerdere oplossingen die, dankzij de Cloud, geïntegreerd worden met elkaar: de spiderman approach.

Dergelijke oplossingen focussen op één proces: bijvoorbeeld klanten service of verkoop…zij doen één ding heel erg goed. En dankzij de Cloud hoeft u zich minder zorgen te maken over integratie. Al uw data zit in die Cloud en kan op die manier makkelijk gebruikt worden door een andere applicatie.

Vergelijk deze aanpak met de stielman die voor elke job het beste, aangepaste gereedschap kiest. De hamer hoeft niet van hetzelfde merk te zijn als de schroevendraaier!

Opgepast, ook bij deze aanpak zijn er mogelijke nadelen: meerdere systemen betekent ook dat u meerdere systemen moet leren. En vanzelfsprekend loopt ook het kostenplaatje op. Kiest u voor én een CRM systeem én een facturatie pakket én….betaalt u ook al snel enkele tientallen euro’s per maand.

U moet dus wikken en wegen…

Het goede nieuws is dat u een uitgebreide  keuze heeft.

Wij helpen u graag bij het maken van die juiste keuze. Contacteer ons vandaag nog voor advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.