Hoeveel kost Office 365?

simplictyEerder deze week lanceerde Microsoft de nieuwe versie van Office 365 voor bedrijven. Simpel gezegd is Office 365 het cloud alternatief voor het zelf installeren en onderhouden van de diverse Microsoft Office producten (van Microsoft Exchange tot Outlook, Word, Excel, Powerpoint,…. ) Wij zijn dus voorstander en geloven dat Office 365 alvast een betere keuze is dan diverse hosting oplossingen die vandaag beschikbaar zijn (lees ook: het verschil tussen hosting en Cloud Computing).

Eén van de belangrijke voordelen van echte Cloud Computing blijft, dat het de goedkopere optie is. Je wil dus weten wat die nieuwe versie van Office 365 kost.
En jammer genoeg blijft Microsoft zich, althans wat pricing betreft, gedragen als een oude, traditionele software vendor met bijhorende complexe en ondoorzichtige prijsstructuur.

Natuurlijk kan je nog steeds het Office pakket kopen om lokaal te installeren, doch allerlei beperkingen daar maken je duidelijk dat Microsoft zelf wil dat je voor de Cloud oplossing kiest, en terecht!

Maar eens je zover bent, wordt het een hele puzzel om te weten wat je nodig hebt en hoeveel je dat zal kosten: er zijn talloze mogelijkheden, allemaal met verschillende opties…

Het is nog het makkelijkst om te beginnen met wat de verschillende plannen gemeenschappelijk hebben: bij alle plannen, met uitzondering van Office 365 small business en het enterpise E1 plan, krijg je desktop versies van de gehele Office suite. En elke gebruiker krijgt het recht om de software te installeren op vijf verschillende PC’s (of Mac).

Het belangrijkste  verschilpunt dat Microsoft maakt, ligt blijkbaar in het aantal gebruikers: er zijn de “categorieën small business, midsize business en enterprise” met respectievelijk een maximum van 25, 300 en een onbeperkt aantal gebruikers. So far so good, maar verder kijkend blijkt dan al snel dat bijvoorbeeld de small business package niet beschikt over de mobiele app functie, of je kan de software dan toch weer niet lokaal installeren-één van de uitzonderingen namelijk….. of er zijn verschillen in het aantal subsites dat je kan maken voor je intranet….
Bovendien moet je weten dat je ook niet zomaar van het ene naar het andere plan kan overschakelen.

Kortom, de juiste keuze maken is niet eenvoudig.

Wat ons betreft een gemiste kans. Bedrijven zijn het beu geconfronteerd te worden met complexe en ondoorzichtige licentiemodellen.

Gelukkig kan het ook anders: echt vernieuwende oplossingen bieden een simpele en doorzichtige licentiestructuur.  Je weet direct waar je aan toe bent. Nieuwe spelers als Google hebben dat begrepen: Google Apps for business kost € 40  per gebruiker per jaar en dit al sinds de introductie in 2006/2007.

Ontdekken wat je allemaal kan voor de veertig euro?

Schrijf je dan nu snel in voor één van onze demosessies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.