Het gebruik van Dropbox in uw KMO

Steeds meer komen wij bedrijven tegen waar tenminste een aantal werknemers hun privé dropbox account gebruikt voor het opslaan van bedrijfsgegevens.

Hoewel ik zeker niets tegen Dropbox heb (een innovatieve cloud oplossing), vind ik het gebruik van Dropbox in een bedrijfsomgeving niet aan te raden. Dit niet zozeer omdat Dropbox in het verleden al een aantal security issues heeft gehad-sindsdien heeft men zwaar geïnvesteerd in veiligheid, maar wel omdat u als bedrijf compleet de controle verliest over uw data. Verlaat iemand het bedrijf, loopt deze ook buiten met al uw data ( klantenlijsten, prijslijsten, R&D docs, ….).

Wij horen wel eens de opmerking dat je het gebruik van dingen als Dropbox toch niet kan vermijden.

Ik ben het daar slechts gedeeltelijk mee eens: het feit dat mensen dergelijke services gaan gebruiken, illustreert het feit dat mensen steeds meer ervaren dat ze dit soort services nodig hebben, ze ervaren het op zijn minst als erg makkelijk  en kennen het uit hun privé-leven, en gaan het dan ook gebruiken. Lees ook:  Werknemer heeft nood aan slimme tooling.

Slaag je er als IT- afdeling niet in om dat soort services aan te bieden, kan je inderdaad niet vermijden dat mensen een service als Dropbox toch gaan gebruiken.

Gelukkig bestaan er vandaag voldoende alternatieven om gelijkaardige functionaliteit aan de medewerkers aan te bieden, en dit op een veilige manier (denk aan Google Drive, Skydrive, Box….).

Deze oplossingen zijn ontwikkeld om te functioneren in een bedrijfscontext en bieden u of de IT- beheerder uitgebreide mogelijkheden om uw data te beheren.

No nonsense IT- advies nodig of interesse om één van onze demo’s bij te wonen ? Neem vandaag nog contact op!

Contact

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.