Facebook als CRM- systeem?

facebookFacebook bereikte onlangs de kaap van 1 miljard gebruikers. En nooit tevoren heeft iemand op zo’n korte tijd zoveel mensen bereikt als Google+. Ook andere social network sites (Twitter, LinkedIn, …)  groeien snel en krijgen steeds meer “volgers” en  actieve gebruikers. Heeft deze “social revolution” ook gevolgen voor het bedrijfsleven?

Wat ons betreft zeker wel en dit op verschillende fronten.

Social Media verandert de manier waarop mensen communiceren.

Door allerlei “feeds” wordt real time informatie steeds meer de norm. Ook de manier waarop mensen informatie verwerken, is veranderd, hoe ze leren over elkaar, hoe men op de hoogte blijft van elkaar, …
Vooral onze notie van “instant” is geëvolueerd. Of deze evolutie goed of slecht is, laat ik in het midden, feit is wel dat consumenten vandaag over een platform beschikken om in real time met elkaar te communiceren en informatie te delen. Steeds meer zullen we dit soort functionaliteit ook in het bedrijfsleven willen gebruiken en nodig hebben.

Ook in het zakenleven gebeuren de dingen immers steeds sneller en in real time: omstandigheden veranderen constant, deals worden gewonnen en verloren on the spot, …

Toch zijn vele van de IT- tools die we vandaag (in het bedrijfsleven gebruiken)  lang geleden ontstaan en ontworpen.
Vele van die tools missen dan ook functionaliteit die (gratis) consumenten applicaties wel aanbieden. En ja, die functionaliteit kan zeker handig zijn. Lees: mail en samenwerken in de cloud, meer dan alleen maar goedkoper.

Via Facebook kan je makkelijk mensen volgen: de informatie over iets of iemand komt dus naar je toe. Vaak krijg ik de bemerking van Twitter criticasters dat ze niet geïnteresseerd zijn in wie wanneer koffie heeft gedronken. Ik begrijp dat.

Maar… zou het niet interessant kunnen zijn voor de sales manager om te weten dat de account manager de “closing date” van een deal wijzigt? Of zou het niet handig  zijn dat je een bericht krijgt wanneer de productfiche wijzigt VOORDAT je de klant informeert?  Of wat met het geval waarbij een collega informatie heeft over de concurrentie die de prijs verhoogt met 10 % ?

Dat zijn toch allemaal voorbeelden van informatie die erg belangrijk kan zijn in het zakenleven. Door je simpelweg te abonneren op “de opportunity”  of op de productfiche zorgt de technologie ervoor dat de informatie naar je toekomt, ZONDER dat je deze proactief moet opvragen. Bovendien is de informatie ook nog eens mobiel beschikbaar: op je smartphone of Ipad.

Wat mij betreft gaat het hier over “Facebook-achtige” functionaliteit die vaak heel handig kan zijn in het bedrijfsleven. Of nog maar eens een voorbeeld van hoe consumenten IT, zakelijke IT heeft ingehaald wat betreft innovatie.

Gelukkig bestaan er vandaag vele betaalbare IT- oplossingen die dit soort functionaliteit, op een veilige manier, aan het bedrijfsleven aanbieden.
En net zoals bij Facebook, speelt alles zich af in de cloud. De échte cloud.

Kortom, open minded bedrijven kunnen wel degelijk iets leren van Facebook.

Doe er uw voordeel mee en contacteer ons vandaag nog !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.