Drie vaak gebruikte (drog)redenen om niet naar de cloud te gaan…

Cloud kritikasters maken mensen graag bang voor de Cloud. Ze creëren FUD: angst, onzekerheid en zaaien twijfel. “Buitenlandse mogendheden graaien wellicht in uw data” – “De FBI en de CIA doen aan bedrijfsspionage”- Amerikaanse software bedrijven lijken wel de duivel zelf… Weer andere bedrijven zijn dan wel voor de Cloud, maar dan enkel voor de “lokale Cloud”.

Wat ons betreft vinden wij het niet belangrijk WAAR onze “computing” plaatsvindt, maar  wel DE MANIER waarop het één en ander verloopt.

En die cloud provider is vaak uitstekend uitgerust om dit op een goede manier te regelen: lees in deze post over cloud computing en de veiligheid van uw data.

Eerder deze week lazen we specifiek over het onderwerp een interessante post van Dave Girouard, voormalig hoofd van Google Enterpise. Ook in dat artikel ging het over “de waanvoorstellingen” die sommige nog steeds hebben bij Cloud Computing.
Net omdat wij geloven dat het voor elk bedrijf-en zeker de KMO-belangrijk is om gebruik te gaan maken van de voordelen die Cloud Computing biedt, herhalen we hier graag enkele drogredenen uit het artikel die vaak gebruikt worden om echte cloud computing tegen te houden.

  • Cloud outages als reden om niet over te schakelen

Vanzelfsprekend heeft een Cloud- provider wel eens te kampen met een probleem. Zo is de Amazon Cloud vorig jaar meerdere keren “out” geweest. De vraag is of dat feit voldoende is om dan maar uw eigen servers te blijven runnen? In realiteit haalt bijvoorbeeld Google Apps een uptime van 99.99%, Google realiseert dit door beroep te doen op de meest getalenteerde informatici ter wereld, met specialisten voor elk domein….
Op geen enkele manier kan u of uw lokale IT- provider concurreren op dit niveau.
Ook hier weer geldt dat het niet belangrijk is waar u aan computing doet, maar wel de manier waarop u aan computing doet (voor een kijkje achter de schermen van Googles datacenter, klik hier)

  • Ingeval van problemen moet je met iemand kunnen praten

Natuurlijk begrijpen wij de reflex: in het geval er iets misloopt wilt u uzelf kunnen informeren over de status.  En traditioneel zijn we gewoon om dat per telefoon te doen, en toegegeven, bij een public Cloud- oplossing werkt dat zo niet: stel Google heeft een probleem, dan kunt u op dat moment heel moeilijk iemand persoonlijk spreken. Men heeft daar geen zwaar bemande Service Desk en een batterij aan account managers die voor u klaarstaan.  U kan wél 24/7 de status van de Google services volgen via het Apps status dashboard: ingeval van calamiteiten blijft u via de website op de hoogte.
Dat werkt perfect en het stelt Google in staat om u de service aan competitieve voorwaarden aan te bieden. (een Google Apps account kost 40 € per gebruiker per jaar). Nog belangrijker natuurlijk, er is amper downtime…

  • Cloud zou enkel geschikt zijn voor niet kritische applicaties en generieke data

Hier verwijs ik graag naar het begin van de blog. De Cloud- provider bij uitstek beschikt over alle middelen om je data veilig op te staan. Als je dus bezorgd bent hierover, sla je deze net op in de Cloud….bijvoorbeeld bij Google. Uitgerekend dan kan je op je twee oren slapen. En ook hier haalt Girouard een argument aan dat ook ik wel eens meer hoor: “het zijn de anderen die niet naar de Cloud willen, de zaakvoerder is er tegen…..”

Is dat wel zo? Weet de bedrijfsleider wel dat zijn de data nu door elke betrokken IT’er gelezen kan worden? Nogmaals, het geeft mij een veel geruster gevoel dat mijn mail bij Google staat: niemand is bij Google in staat die mail te lezen, alles is versleuteld.

Cloud Computing is echt én veiliger, én  goedkoper en  beter.

U moet dus overschakelen en vandaag beginnen!

Zet u de eerste stap?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.