Digitaal mature bedrijven presteren beter

Af en toe heb je een studie nodig om je eigen buikgevoel (of noem het gezond verstand) te onderstrepen: bedrijven die digitaal matuur zijn én hier bewust mee bezig zijn presteren beter. Dat moet tenminste blijken uit een studie van MIT Center for Digital Business in samenwerking met Cap Gemini (de volledige studie in e-book vorm lees je hier).

De uitgangspunten en resultaten vinden wij erg interessant en zijn wat ons betreft ook toe te passen op de Belgische KMO.

Vooreerst werden de 400 onderzochte bedrijven qua digitale maturiteit onderverdeeld in 4 categorieën. Hiertoe werd men beoordeeld op twee verschillende domeinen: digitale investeringen enerzijds en een “bewust gekozen en uitgevoerde digitale strategie anderzijds.

De vier categorieën zijn:

  • Beginners: weinig of geen investeringen in digitale technologie, het betreft echter geen bewuste keuze
  • Conservatieven: weinig digitale investeringen, bewuste keuze
  • Fashionistas: kenmerkend voor deze bedrijven is dat men vaak en snel ingaat op nieuwe trends, er is echter geen sprake van een echt samenhangende visie
  • Digirati: men maakt bewust gebruik van de vele, nieuwe digitale mogelijkheden

Vervolgens onderzocht en vergeleek men de bedrijven op verschillende economische parameters zoals omzet, winstgevendheid en marktwaarde

Belangrijkste conclusies

Bedrijven die meer investeerden in digitale technologie realiseerden een hogere omzet, doch zien dit  niet weerspiegeld in een hogere winstgevendheid en/of marktwaarde. Echt goede resultaten boeken enkel die bedrijven die volop gebruik maken van digitale technologie, maar waarbij deze keuze gestuurd en ondersteund wordt door het (senior) management

Vertaald naar de KMO -en onze boodschap- betekent dit dat de bedrijfsleiding actief betrokken moet geraken bij de IT- keuzes.

Dat hoeft niet moeilijk te zijn. Zeker in het tijdperk waarbij IT- projecten 90 % business zijn en 10% technologie. Een en ander begint met jezelf te informeren. IT verdient even je volle aandacht.

Bepaal vervolgens je digitale strategie, kies je voor een traject dat gericht is op kostenbesparing of omzetgroei?

Eens praten over de uitgebreide mogelijkheden? Wij gaan graag met je in gesprek, contacteer ons vandaag nog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.