CRM en klantgericht ondernemen is een bewuste keuze

Voor velen staat CRM, Customer Relationship Management, voor “het  computersysteem waar je  gegevens over je  klanten en prospects invoert”. Het is natuurlijk meer dan dat.

CRM gaat over een klantgerichte manier van denken en ondernemen. Het gaat over een bewuste bedrijfsstrategie  waarbij voordeel wordt gecreëerd door het  optimaliseren van de klantrelatie. CRM is dus een manier van denken en wordt ondersteund door software.

Het is iets dat elk bedrijf nodig heeft, klein of groot, KMO of multinational.

CRM is ook bereikbaar en betaalbaar voor elk bedrijf, klein of groot. Laat u dus zeker niet afschrikken door berichten dat een groot deel van de CRM- implementaties mislukt.  Het merendeel van de succesfactoren heeft u zelf in handen. Het gaat erom dat uzelf en de organisatie bewust kiezen voor klantgericht ondernemen.

Dat lijkt voor de hand liggend, de meesten onder ons, zullen beamen dat de klant voor hen belangrijk is. Ja, zelfs dat de klant  het hart van de onderneming vormt. Toch blijkt het in de praktijk anders te zijn. Volgens een onderzoek van Bain & Company denkt 80% van de bedrijfsleiders dat hun bedrijf een superieure klantervaring biedt, echter blijkt enkel 8% van hun klanten daar ook zo ver te denken…

Logisch misschien wel, klantgericht denken is iets wat je natuurlijk nastreeft, maar omwille van een hele hoop redenen én een drukke agenda ook weer iets typisch dat nooit de top van het prioriteitenlijstje haalt. En wellicht  was die houding er ook wel eentje waar je weg mee geraakte, tot vandaag.

Vele bedrijven konden groeien door in eerste instantie te focussen op zichzelf: het creëren van bijkomende schaalvoordelen, het efficiënter maken van interne processen en/of het goedkoper maken van de productie of distributie kost. Vraag is of dit vandaag nog voldoende is?

Toegenomen concurrentie maakt het voor bedrijven steeds moeilijker om te concurreren op product of prijs. Bovendien is de consument beter geïnformeerd en machtiger dan ooit: gewapend met allerlei technologie en in contact met anderen koopt men vandaag anders.
In dit soort omstandigheden wordt  écht klantgericht handelen een must.  Het is geen optie meer. En vanzelfsprekend start dat alles met de juiste mentaliteit. Elkeen moet inzien waarom dat klantengericht denken en handelen belangrijk is. Toch mag je ook de technologie die hierbij komt kijken niet uit het oog verliezen. Ben je als organisatie  niet mee in het nieuwe technologische tijdperk ( mobile, social, cloud) dreig je uit de boot te vallen. De juiste technologie helpt  immers om die juiste  klantgerichte strategie efficiënt uit te voeren.

Bedrijven helpen bij klantgericht ondernemen, dat is onze passie.

We gaan graag met u in gesprek.

Boek een afspraak

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.