Waarom biedt mijn huidige IT-leverancier geen (echte) Cloud Computing aan?

Cloud Computing zet heel het IT- wereldje op zijn kop. De evolutie heeft vooral positieve gevolgen voor de eindgebruiker: IT- services worden goedkoper én IT- projecten worden minder technisch waardoor de kans op succes toeneemt.

De massale verschuiving naar Cloud Computing heeft natuurlijk ook gevolgen voor traditionele IT- aanbieders en … hun verdienmodel.
En wellicht is dat dé reden waarom vele van deze spelers de Cloud lange tijd -en sommige nog steeds- hebben afgedaan als iets van voorbijgaande aard. “Dat zou wel weer overwaaien”, hoor(de)  je daar.

Niet dus! Weer anderen maken hun klanten wijs dat zij in feite al jaren aan Cloud Computing doen, de Cloud zou niets meer zijn dan een nieuwe term uitgevonden door slimme marketeers… Laat u door hen niets wijsmaken: echte Cloud Computing leidt wel degelijk een geheel nieuw tijdperk in en is enkel recent mogelijk geworden. Een derde groep van traditionele IT- aanbieders  neemt hun toevlucht tot zogenaamde “fud” technieken: ze creëren angst en onzekerheid (fear and uncertainty) en zaaien twijfel (doubt). Allerlei verhalen worden de wereld ingestuurd om de “echte Cloud” zo lang mogelijk tegen te houden: “Probeer Google maar eens te bellen als u met een probleem zit”. Of er wordt u wijsgemaakt dat de Amerikaanse overheid zo maar in uw data kan gaan zitten graaien,… ( de Patriot Act).

Vanzelfsprekend zijn ondersteuning, veiligheid en betrouwbaarheid erg belangrijke aspecten. Ze zijn dat bij elke IT- keuze. U zal merken dat een echte cloud- oplossing bijzonder goed scoort, nét op die vlakken, er zijn immers voldoende middelen aanwezig om dat soort dingen juist heel goed te regelen.

De cloud is dus niet tegen te houden. Iedereen in IT doet mee en alles wordt cloud computing. De meest gewiekste traditionele IT- aanbieders worden plots de grootste cloud evangelisten. Zij halen software en/of servers bij u weg en verplaatsen die vervolgens naar een eigen datacenter. ( of eentje dat ze voor u huren)  U zit volledig in de Cloud, uw eigen server ruimte blijft leeg achter…. U bent mee!

Tenminste dat denkt u- in realiteit geniet u lang niet van de voordelen die vandaag mogelijk zijn, erger nog, u blijft teveel betalen; vaak voor achterhaalde oplossingen! Natuurlijk is er een (klein) voordeel:  u bent verlost van die server en die staat inderdaad beter in het datacenter van de “cloud-aanbieder”.  Er zijn daar betere voorzieningen. Echter maakt u nog steeds gebruik van dezelfde complexe oplossing.

Het is niet omdat u de server verplaatst, dat “het probleem” (= de complexiteit) nu minder groot wordt. Het probleem verandert als het ware enkel van postcode… En natuurlijk zorgt uw “cloud- aanbieder” met veel plezier voor het beheer… Dat is immers hun traditioneel model.

In deze post maken we het een en ander concreet aan de hand van een voorbeeld met software in gebruik door elk bedrijf: e-mail.

De conclusie is dat u minstens vier keer teveel betaalt….

Een verklaring voor dit oneerlijk handelen van de traditionele IT- leverancier vinden we in het huidige verdienmodel van die bedrijven. Hun inkomsten komen voor 70 tot 80% uit het onderhoud van systemen of zeg maar om te zorgen dat het licht blijft branden. Velen doen dit nog steeds in een reactieve modus:  u heeft een probleem- u belt- zij lossen het voor u op. Dit alles op basis van uurtje-factuurtje. Wat ze nu exact doen, blijft ook voor u vaak een technisch raadsel en dat komt hen goed uit…
De betere  aanbieders zijn  proactief in het onderhoud en werken ook op het voorkomen van problemen. Zij zorgen voor patches, upgrades en monitoring van de systemen en zullen u tijdig migreren naar een nieuwere versie. Bedrijven die software aanbieden gehosted via hun “eigen” datacenters (de gewiekste aanbieder  uit het voorbeeld van hierboven)  zullen dit nog iets efficiënter doen.

Echter uit het voorbeeld blijkt: u blijft veel te veel betalen net omdat het onderhoud complex en arbeidsintensief is en blijft.

Een echte cloud- oplossing is specifiek ontwikkeld met de cloud en het internet in gedachten. U hangt dan voor dat onderhoud niet langer af van een tussenpersoon, maar één en ander gebeurt door de cloud- aanbieder. Dat is veel efficiënter (goedkoper) en veiliger ondermeer dankzij de vele schaalvoordelen. Bovendien zit u steeds op de laatste, nieuwe versie van de software. Gedaan dus met dure upgrade- trajecten. Niets dan voordelen dus….tenminste voor uzelf… Niet voor de traditionele leverancier, want die mag niet langer uw servers beheren…

Bij Kliento geloven we dat in een competitieve, digitale economie  de juiste technologie keuze enorm belangrijk is. Medewerkers maken het verschil dankzij de juiste tools! U maakt beslissingen dankzij juiste, relevante informatie. Dankzij IT kan u nieuwe, bijkomende markten ontdekken en aanboren,…

Stap voor stap, helpen wij onze klanten bij het kiezen van die juiste tools.
Net hierin specialiseren wij, niet in het onderhouden van servers!

En daarom kunnen uw IT- kosten omlaag, vaak zelfs met 50%. De vrijgekomen middelen hebben een directe impact op uw winstgevendheid en/of bieden ruimte voor bijkomende automatisatie.

Praten?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.