De ene Cloud is de andere niet!

 

Alles in IT lijkt vandaag wel cloud computing te (moeten) zijn. Hoe ziet u doorheen de bomen het bos dan nog?
Wat ons betreft mag u de term Cloud Computing vergeten. Niemand heeft het alleenrecht op de definitie van Cloud Computing en omwille van de hype biedt elke IT- speler vandaag cloudoplossingen aan.  Al te vaak  echter gaat het over oude wijn in nieuwe zakken. Bestaande oplossingen worden nu aangeboden via het internet en vervolgens herdoopt tot Cloud Computing.  Dat mag  natuurlijk, maar eigenlijk wordt u bedrogen-het is niet omdat u inlogt via het internet dat u van de echte voordelen geniet… De evolutie die IT vandaag doormaakt is zo fundamenteel dat “echte Cloud Computing” EN beter EN goedkoper EN veiliger is. Ga dus op zoek naar die oplossing die al die voordelen combineert! En dat is lang niet bij alle “cloudoplossingen” het geval…

In deze post maken we het een en ander concreet aan de hand van een voorbeeld met software in gebruik door elk bedrijf: e-mail. We bekijken respectievelijk de client server oplossing, de “valse” cloudoplossing en de “echte” cloudoplossing. U zal merken: de verschillen en voordelen lopen aardig op!

1) De traditionele client server oplossing : een exchange server.

Vandaag nog steeds het meest gebruikt. De software is geïnstalleerd op een lokale mailserver en op het toestel van de eindgebruiker, de  “client”.
Deze oplossing is complex (de exchange software is organisch gegroeid) en bijgevolg duur qua onderhoud.  Nieuwe versies worden slechts beschikbaar om de paar jaar (Office 2003-2007-2010, ….).
Hoewel vandaag nog het meest gebruikt, is marktleider Microsoft deze aanpak zelf aan het uitfaseren en  promoot  het  100% haar eigen cloudoplossing “Office365” – zie verder. De exacte kostprijs is moeilijk te berekenen en hangt af van bedrijf tot bedrijf. Maar het zelf onderhouden, updaten en voorzien van veiligheid en back- up, doet de jaarlijkse kostprijs oplopen. Bovendien kunnen uw IT- middelen hierdoor niet aan andere, meer bedrijfsspecifieke toepassingen worden besteed.

Deze oplossing verdwijnt: snel overstappen is de boodschap!

2)  De “valse” cloudoplossing

Stel u diezelfde configuratie voor zoals hierboven: er is software geïnstalleerd op een server en er is software geïnstalleerd op het toestel van de eindgebruiker. Het verschil zit  nu in de locatie van de server dewelke niet langer bij uzelf staat, maar bij de “cloudaanbieder”. Op het eerste zicht een verbetering: u moet zich immers geen zorgen meer maken over het beheer van de server… en men heeft u wijsgemaakt  dat u gebruik maakt van Cloud Computing. En inderdaad, de server is weg en niet langer uw probleem. Echter, door de server te verplaatsen, lost men het probleem niet op natuurlijk. Diezelfde complexiteit die u zoveel geld kostte,  is nu de uitdaging (en het probleem)  van “de cloudprovider”.

Met veel plezier zorgt de “cloud provider” voor het beheer van uw server; u betaalt wel de (veel te forse) factuur

Een en ander wordt snel duidelijk als we enkele van de aangeboden oplossingen in deze categorie onder de loep nemen. Combell, dé partij die “uitblinkt” in Cloud Computing voor de KMO, biedt sinds enkele maanden Hosted Exchange 2010 aan- dat is dus de software die voor u op hun servers draait.  Exchange 2010 is beschikbaar sinds november 2009 en is dus vandaag meer dan drie jaar oud…toch is men pas recentelijk overgeschakeld, vele aanbieders bieden u nu nog exchange 2007 aan…

Wat de prijzen betreft, betaalt u voor de 1GB versie 10  euro per maand…, voor 15 GB ( in feite 3GB en 12 GB archief) betaalt u 15 euro per maand, of 180 euro per jaar-enkel dus om die software op de servers van Combell te hosten én enkel voor mail.

3) De “echte” cloud oplossing.

Vergelijk dit met een “echte” cloudoplossing : bij Microsoft krijgt u voor 39,6 €/jaar  diezelfde mailbox én 25 GB opslagruimte. De Google variant kost u 40 €/jaar- eveneens 25 gb én bij Google krijgt u er nog een volledig Office pakket bovenop- de Google varianten voor Word, Excel en Powerpoint, inclusief een online communicatie platform en video conferencing.

Bovendien zit u bij zowel Microsoft als Google steeds op dezelfde laatste versie van de software. U maakt dus steeds gebruik van alle mogelijkheden en rekent definitief  af met dure upgrade trajecten. Bovendien profiteert u van een veiligere oplossing; het lijkt me logisch dat zowel Google als Microsoft beter in staat zijn om een datacenter veilig te beheren dan een lokale speler.  Overigens is het goed om weten dat u bij Google ook 24/7 kan genieten van gratis support, in uw eigen taal! (vaak probeert men u bang te maken)

Echte Cloud versus valse Cloud? In dit concrete voorbeeld  betaalt u minstens  meer dan vier keer teveel voor een oplossing die technisch inferieur en achterhaald is

Vanwaar het  verschil?

Het Combell voorbeeld illustreert dat u via het verplaatsen van servers niet van de echte voordelen van de Cloud geniet. De door u gebruikte software is nog steeds even complex, enkel is deze nu het probleem van Combell, u betaalt hiervoor teveel. De echte cloudoplossingen zijn bedacht met het internet als distributiemodel in gedachten. Elk stukje van de software code is hieraan aangepast en ervoor ontworpen.

Bovendien is de echte cloudoplossing  beter dan de traditionele oplossing. Kiezen voor echte Cloud Computing is dan ook vaak een kwestie van gezond boerenverstand.

Informeer u daarom grondig, beslis slim en goed geïnformeerd en laat u niet misleiden door de valse Cloud.

2 thoughts on “De ene Cloud is de andere niet!

  1. Jimmy Cappaert - Combell

    Dag Peter

    Het doet me plezier te lezen dat je zoveel tijd hebt geïnvesteerd om dit hele verhaal uit te spitten. Dat je ook Combell in je vergelijking betrekt is een goede zaak, aangezien Combell één van de toonaangevende webhosters in Europa is. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om toch een en ander te verduidelijken waar ik denk dat wat meer nuancering nodig is.

    Het klopt inderdaad dat Combell sinds dit jaar Exchange 2010 aanbiedt. Een upgradepad van Exchange 2007 moet echter goed voorbereid worden. We kunnen niet zomaar alle servers onmiddellijk upgraden, aangezien wij rekening houden met alle individuele wensen en situaties waarin onze klanten zich bevinden. Bij elke upgrade van Exchange wijzigen er echter een heel aantal parameters: bepaalde software wordt niet meer ondersteund of functies wijzigen of gaan zich anders gedragen. Combell neemt de tijd én werkt daarvoor nauw samen met Microsoft om al deze wijzigingen op de juiste manier te communiceren naar haar klanten en vooral te assisteren om de migratie zo vlot mogelijk te laten verlopen. Dat is belangrijk en ook één van de commitments van Combell. Veel bedrijven rekenen op ons om hun e-mail vlekkeloos en zonder problemen te laten verlopen, daarom springen we daar ook voorzichtig en verantwoordelijk mee om.

    Bovendien is er ook nog het feit dat Combell haar Exchange-platform op verschillende nodes en over verschillende datacentra aanbiedt. Daarvoor gebruikt zij haar Exchange-servers in zogenaamde “multitenancy”-modus, wat ons toelaat om alle domeinnamen en de data er rond perfect van elkaar te scheiden. Om dat te realiseren, moesten wij Exchange draaien in de zogenaamde “hosted mode”. Microsoft heeft echter redelijk snel aangekondigd deze feature uit te faseren omdat er teveel problemen mee waren. In SP2 van Exchange 2010 zou dit herschreven zijn en zouden ook alle problemen opgelost zijn. Combell heeft dit SP uitvoerig getest in beta en vervolgens in minder dan drie maanden haar product geüpgraded en de mogelijkheid aangeboden om mailboxen aan te bieden op Exchange 2010.

    Dat Microsoft of Google beter in staat zouden zijn om een datacenter veilig te beheren dan een lokale speler, is een gedurfde aanname. Combell heeft immers ook al tientallen jaren ervaring met het beheer van servers en clouds, in meerdere datacentra, en heeft eveneens de nodige expertise opgebouwd. Daarom vertrouwen ook veel KMO’s ons voor de hosting van hun websites, hoe groot of klein ze ook mogen zijn. Dat wij gebruik maken van lokale datacentra is immers ook een voordeel voor onze klanten, die veeleer in dezelfde geografische radius zitten. Zij hebben er geen boodschap aan dat hun data ergens in een cloud op servers in Ierland of andere landen verdwijnt. Voor Combell is het belangrijk dat de traceerbaarheid van onze diensten er is en dat de klant op zijn beide oren kan slapen. “De cloud” is misschien te vaak een buzzword bij de mastodonten op de markt en Combell wil graag differentiëren door het mysterie hierrond weg te nemen en te verduidelijken waar de data exact gehost wordt.

    Dat laatste stelt ons eveneens in staat om een waaier van SLA’s aan te bieden, die wij over de jaren heen hebben gedistilleerd uit de eisen van onze klanten. Combell is een onafhankelijke provider, wat wil zeggen dat we ook in staat zijn om ijzersterke SLA’s af te sluiten.

    Bedrijven doen er wél goed aan om hun lokale server op kantoor te vervangen door een mailbox die in een datacenter (of meerdere) gehost wordt. Denk maar aan het schaalvoordeel, veiligheid van de data maar vooral ook de beperking van het risico dat er iets met die lokale server zou gebeuren. Combell geeft ook uitstekende ondersteuning op het gebruik van de mailbox. En dat laatste gaat zeer ver: met 24/7 gratis support in het Nederlands, Engels en Frans, zowel telefonisch als via e-mail.

    De prijs op de website is ook de retailprijs voor één mailbox. Combell biedt haar klanten ook een resem van mogelijkheden wanneer er meerdere mailboxen worden afgenomen. Een verlaagde prijs is daar één van. Onze salesmedewerkers bieden altijd een offerte aan die het best bij de noden en mogelijkheden van de klant past.

    Eveneens is het Exchange-product bij Combell wél perfect geïntegreerd in het centrale controlepaneel My Combell, dat aan alle klanten aangeboden wordt. Geen aparte interfaces of controlepanelen voor de verschillende diensten, maar één centrale plaats om alles te beheren. Denk maar aan nevendiensten als een domeinnaam, DNS, webhosting, databanken, … De grotere partijen in de markt hebben geen oplossing klaar om dit gecentraliseerd aan te bieden. Dat kan wél bij Combell, omdat wij naar de markt luisteren en de oplossing uitgewerkt hebben.

    Kortom: er zijn verschillende manieren om dit verhaal te bekijken. Bovendien is het ook nog nodig op te merken dat alle producten en strategieën die je opnoemt niet noodzakelijk concurrenten van elkaar zijn. Elk product heeft zijn eigen doelgroep en supportniveau, en veel hangt ook af van het budget en de noden die de klant heeft. Het is leuk om altijd en onmiddellijk de laatste versie van software te hebben maar dat model past niet voor de meeste zakelijke klanten, aangezien zij erg afhangen van hun bereikbaarheid via e-mail.

    Ik denk dat enige verduidelijking wel op z’n plaats was. We willen ook graag in dialoog gaan met je, mocht je het gevoel hebben dat Combell zijn belofte niet waarmaakt. Je kan ons daarom altijd contacteren om erover te praten of om meer informatie te bekomen over onze producten of diensten.

    Bedankt en een fijn eindejaar voor je, Peter!

    Jimmy Cappaert
    Business Developer
    Combell

    Reply
  2. Peter

    Dank voor je reactie Jimmy.
    En Voor alle duidelijkheid, ongetwijfeld zijn jullie expert in het hosten van software en doen jullie dat erg goed- ik ben zelfs klant bij jullie :-), voor bepaalde toepassingen echter bestaan er vandaag vele betere alternatieven. Net daarover wil ik het hebben. Ik vond in je reactie inspiratie voor een nieuwe blog:Het verschil tussen “hosting” en Cloud Computing”
    Ook mijn beste wensen voor 2013…erg benieuwd of jullie reeds in 2013 Office 365 zullen gaan aabieden. Ik wens het je klanten toe!

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.