Cloud Computing maakt oude theorie mogelijk

Als je een tijdje meedraait in een bepaald vakgebied, merk je vanzelf dat oude ideeën vaak terugkomen.
Afgelopen week gebeurde dat bij mij tweemaal, in twee verschillende werelden. De conclusie was  tweemaal dezelfde: eindelijk kunnen we de oude ideeën, die oude overtuiging over hoe iets eigenlijk echt zou moeten werken, ook echt waarmaken in de praktijk. Dankzij technologie die eindelijk gewoon werkt.

 

  • ERP for IT

Sinds een jaar of vijf ben ik betrokken bij IT service management projecten( ITSM). In essentie wil ITSM de IT- afdeling (vaak honderden mensen) helpen zichzelf beter te organiseren en te automatiseren. Naar analogie met automatisatie projecten van andere bedrijfsprocessen, Enterprise Resource Planning (ERP) genoemd,  praat men in het ITSM wereldje al jaren over ERP for IT.

En deze week hoorde ik opeens verschillende mensen, los van elkaar, de opmerking maken dat we dat eindelijk ook echt kunnen waarmaken en organiseren. Eindelijk bestaat er één platform waarop en waarrond een IT- afdeling zich volledig kan organiseren. Gedaan met het aan elkaar knopen van allerlei bij elkaar gekochte oplossingen, waardoor men in de praktijk er niet in slaagt om zelfs maar 50% van de oorspronkelijk vooropgestelde objectieven te bereiken. Dankzij de Cloud en ServiceNow kan het vandaag wel.

  • Customer Relationship Management-CRM

Ik zit nu bijna 20 jaar in het sales vak en verschillende keren reeds heb ik allerlei beloftevolle verhalen gehoord over CRM- systemen. Een goed CRM- systeem is in eerste instantie een systeem dat een sales helpt. Het moet dus eenvoudig in gebruik zijn, makkelijk en snel beschikbaar en dus echt nut hebben voor diegene die het systeem het meest gebruikt:de verkoper  (al teveel CRM- systemen zijn in eerste instantie gefocust op management rapportages). Daarnaast moet het systeem betaalbaar zijn, zowel in aanschaf als qua onderhoud. Bovendien moet je het eenvoudig kunnen aanpassen aan jouw specifieke situatie…Lees ook: Wat is een goed CRM-systeem

En ook hier weer kunnen we vandaag uitvoeren wat een paar jaar geleden nog onmogelijk was: goede CRM-systemen zijn beschikbaar en betaalbaar dankzij de evolutie van de techniek. Die oude ideeën hebben meer dan ooit hun waarde, eindelijk is technologie niet langer de beperkende factor.

Heb jij ook nog voorbeelden van oude ideeën die nooit werkelijkheid zijn geworden wegens (nog) niet mogelijk? Met veel plezier gaan we samen met jou op zoek naar wat er vandaag dankzij Cloud Computing wél kan!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.