E-mail, communicatie en samenwerken in de Cloud: meer dan alleen maar goedkoper!

Een overstap naar de Cloud voor “communicatie en samenwerking” is vaak ingegeven omdat het de goedkopere oplossing is (Google Apps kost u 40 euro per jaar…). En hoewel het prijsvoordeel in barre economische tijden natuurlijk meegenomen is, is “goedkoper” niet reden nummer 1 om over te stappen naar de Cloud.
Eén en ander wordt onderbouwd door een studie van Forrester dewelke de economische impact en return on investment berekende van een overstap naar Google Apps, de cloudoplossing van Google, speciaal ontwikkeld voor bedrijven.

De  bevindingen en cijfers van Forrester bevestigen onze stelling: waar de meeste bedrijven inderdaad overstappen naar Google Apps om kosten te besparen, blijken vooral de productiviteitswinsten spectaculair !

Enkele  bevindingen met op een rijtje:

Communicatie

De eindgebruikers gaven aan veel tijd te besparen dankzij performante e-mail search, het ongehinderd kunnen archiveren van mail ( 30 GB mailbox ) en het slim kunnen organiseren van de mailbox met Google hulpmiddelen zoals threads en priority inbox. Ook was er merkbaar minder last van spam in de mailbox.
Verder kan dankzij het geïntegreerde messaging systeem  efficiënt (direct) gecommuniceerd worden met collega’s of externen, wat veel heen en weer gemail voorkomt en dikwijls uitmondt in een onmiddellijke oplossing.

Samenwerking

Daarnaast was men ook erg te spreken over de verbeterde mogelijkheden tot “samenwerking”. Dit hoeft natuurlijk niet te verbazen, omdat Google Apps  net ontworpen is met samenwerking in gedachten (andere mail systemen zijn vaak veel ouder en zijn jaren geleden ontworpen, we leefden toen  nog in een andere eeuw….. )
Dankzij het efficiënt delen van de juiste informatie werden vergaderingen efficiënter. Gebruikers krijgen  het gevoel sneller vooruit te geraken: updates worden onmiddellijk aangebracht, er kan met eenieder zijn feedback rekening worden gehouden, enz.

De voordelen voor de “IT- afdeling” zijn natuurlijk meer voor de hand liggend. Gemiddeld kon men een kostenbesparing realiseren tussen de 38 en 56%. Dit dankzij een besparing op licenties, infrastructuur en zeker ook op IT- arbeidskosten.

Kortom: een helder verhaal met een meer dan duidelijke business case. Deze studie onderbouwt dat mail en samenwerken “in the cloud” niet alleen goedkoper is, maar ook meer mogelijkheden biedt aan interne medewerkers.

Goedkoper en beter dus!

Wat ons betreft biedt Cloud Computing elke KMO nog heel veel mogelijkheden. De economische omstandigheden zijn van die aard dat je als bedrijf op zoek moet naar verbeteringen.
Wat wilt u bereiken met uw IT?

Meer omzet of minder kosten, u kiest, wij gaan met veel plezier voor u aan de slag!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.